Jarenlang ontwikkelde Acquire de Tenchu games, maar toen het bedrijf de serie verloor aan concurrent From Software begon men meteen aan een concurrent. Het resultaat was de PlayStation 2 game Shinobido: Way of the Ninja, de eerste game in de Shinobido serie.
Ondanks een slechte ontvangst en het ontbreken van een Amerikaanse release kreeg de game een opvolger op de PlayStation Portable onder de naam Shinobido: Tales of the Ninja, welke nu zelf een vervolg krijgt met de PlayStation Vita titel Shinobido 2: Revenge of Zen welke zes maanden na Tales of the Ninja begint. De vrede van het vorige deel blijkt in Revenge of Zen van korte duur, er breekt een nieuwe burgeroorlog uit tussen de verschillende ninja-clans in de regio Utakata en één van de slachtoffers is de ninja Zen, die verraden werd door de Asuka clan die hem had opgevoed. Voor dood achtergelaten wordt hij toch nog gered en nu denkt hij nog maar aan één ding: wraak. Veel symboliek zit er dan ook niet in de titel ‘Revenge of Zen’.
Zen moet dus wraak nemen op zijn voormalige clanleden, maar vooraleer hij zijn wraakactie kan afronden dient hij sterker te worden waarvoor hij missies dient aan te nemen van de verschillende clans. Bepaalde missies zullen echter een effect hebben op het verhaal en je relatie met de verschillende clans zodat je keuzes moet maken om ze al dan niet uit te voeren. Afhankelijk van jouw keuzes zal het verhaal namelijk anders verlopen zoals welke clan aan het langste eind zal trekken. De missies zelf draaien grotendeels rond stealth; Zen is weliswaar een goede ninja maar goede ninja’s zijn absoluut niet krachtig. In rechtstreekse confrontaties zul je steeds aan het korte eind trekken en snel sterven. Dit moet dan ook de ultieme stealth-game op de PlayStation Vita worden.
Ondanks die nadruk op stealth zullen er wel mensen vermoord dienen te worden, je zal hen gewoon moeten verrassen door hen te besluipen. Hierna kun je hen uitschakelen met allerlei ordinaire middelen, zo kun je hen verstikken, verdrinken in een vijvertje, in een afgrond gooien of zijn keel oversnijden. De game bepaalt hier weliswaar grotendeels zelf hoe je iemand vermoord op basis van jouw en zijn locatie. Gelukkig helpt de game wel om aan te duiden of je in een goede positie zit om een vijand uit te schakelen. Als je dicht genoeg bij een vijand zit om hem uit te schakelen, krijgt je zwaard een lichte gloed, wat het teken is om toe te slaan. De uitdaging zit hem echter niet in het uitschakelen van de vijand, maar het in de juiste positie raken.
Je zal onder andere over daken moeten lopen, dubbele sprongen moeten uitvoeren, een grijphaak moeten benutten en rookbommetjes moeten gooien om iedereen af te leiden. Tegelijk moet je voorzichtig zijn dat er nergens vijanden verborgen zitten, hoewel Zen wel goede ninja-vaardigheden heeft en ze gemakkelijk kan opsporen. Het aantal vijanden dat in de buurt zit, wordt aangegeven door symbolen aan de rechterkant van het scherm. Het gaat om ‘ogen’ die transparant zijn als de vijand ver weg is en witter worden als je dichterbij komt. Als de vijand jou heeft gezien, wordt het rood en weet je dat je in de problemen zit. Gelukkig kun je ook gemakkelijk zien in welke richting de vijand zit, tik gewoon het oog aan en Zen draait zich naar de kant waar de vijand staat. Dat wordt ongetwijfeld handig.
De game wordt op 22 februari uitgegeven in Europa door Namco Bandai Games.
|